zaloguj

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash

> start

                                            Dzie┼ä Zaduszny



                      Ko┼Ťció┼é katolicki 2 listopada   
              wspomina wszystkichwiernych zmar┼éych.   
           Dzie┼ä Zaduszny to czas szczególnej modlitwy    
       do Boga, by zmarli mieli udzia┼é  w Chrystusowym                                       zwyci─Östwie nad ┼Ťmierci─ů.                                                                


              Tu jest pami─Ö─ç i tutaj ┼Ťwieczka.
              Tutaj napis i kwiat pozostanie.
              Ale zmar┼éy gdzie indziej mieszka
              na wieczne odpoczywanie.   (...)
                        Smutek to jest mrok po zmar┼éych tu
                        ale dla nich s─ů wysokie jasne ┼Ťwiaty.
                        Zapal ┼Ťwieczk─Ö.
                        Westchnij.
                        Pacierz zmów.
                        Odejd┼║ pe┼éen jasno┼Ťci skrzydlatej.

                                 (J. Kulmowa, "W zaduszki")

 

        Dotyczy to zw┼éaszcza tych, którzy po ┼Ťmierci potrzebuj─ů
    oczyszczenia w mi┼éo┼Ťci, czyli czy┼Ť─çca,
                                             który jest „przedsionkiem nieba”.

Dogmat o istnieniu czy┼Ť─çca Ko┼Ťció┼é og┼éosi┼é na Soborze w Lyonie w 1274 r., a potwierdzi┼é i wyja┼Ťni┼é na Soborze Trydenckim (1545-1563) w osobnym dekrecie. Opiera si─Ö na przes┼éankach zawartych w Pi┼Ťmie ┼Ťw. oraz na si─Ögaj─ůcej II wieku tradycji ko┼Ťcielnej. Du┼╝y wk┼éad w rozwój nauki o czy┼Ť─çcu wniós┼é ┼Ťw. Augustyn. Dogmat podkre┼Ťla dwie prawdy: istnienie czy┼Ť─çca jako po┼Ťmiertnej kary za grzechy oraz mo┼╝liwo┼Ť─ç i potrzeb─Ö modlitwy i ofiary w intencji dusz czy┼Ť─çcowych.

Ci zmarli, którzy po ┼Ťmierci do┼Ťwiadczaj─ů czy┼Ť─çca s─ů ju┼╝ bezpieczni, bo znale┼║li si─Ö w Bo┼╝ych r─Ökach. Mog─ů by─ç pewni zbawienia, na którego pe┼éni─Ö musz─ů si─Ö jeszcze przygotowa─ç. Czy┼Ťciec jest „przedsionkiem nieba”. Jest wyrazem Bo┼╝ego mi┼éosierdzia, które oczyszcza tych, którzy za ┼╝ycia na ziemi nie wydoskonalili si─Ö w pe┼éni w mi┼éo┼Ťci do Boba, bli┼║niego i samego siebie. Stan czy┼Ť─çca nie nale┼╝y pojmowa─ç jedynie jako kary lecz jako przygotowanie do pe┼énego zjednoczenia z Bogiem w niebie. Aby zmarli mieli udzia┼é w Chrystusowym zwyci─Östwie nad ┼Ťmierci─ů, oczyszczenie winno by─ç ca┼ékowite.

Przez czy┼Ťciec przechodz─ů dusze, które zesz┼éy z tego ┼Ťwiata w grzechach powszednich i nie odby┼éy jeszcze na ziemi ca┼éej doczesnej kary za grzechy. Istot─ů kary do┼Ťwiadczanej po ┼Ťmierci wydaje si─Ö tymczasowa roz┼é─ůka z Bogiem i oczekiwanie na spotkanie z Nim. Dusza ludzka, poznaj─ůc po ┼Ťmierci Boga jako pe┼éni─Ö mi┼éo┼Ťci, pragnie zjednoczenia z Nim a równocze┼Ťnie rozpoznaje, ┼╝e jeszcze nie jest tego godna i szuka mo┼╝liwo┼Ťci oczyszczenia. Bóg w swoim mi┼éosierdziu odpowiada na to pragnienie poprzez dzia┼éanie, które nazywamy czy┼Ť─çcem.

W zwi─ůzku z okresem modlitw za zmar┼éych mo┼╝na uzyska─ç odpusty dla nich. Nale┼╝y nawiedzi─ç pobo┼╝nie cmentarz w dniach 1-8 listopada i modli─ç si─Ö za dusze zmar┼éych, przy zachowaniu sta┼éych warunków odpustu: stanu ┼éaski u┼Ťwi─Öcaj─ůcej, przyj─Ötej w danym dniu Komunii ┼Ťw., wolno┼Ťci od przywi─ůzania do grzechu (nawet lekkiego) i modlitwy w intencjach Ojca ┼Üwi─Ötego (np. „Ojcze nasz” i „Zdrowa┼Ť Mario”). W samym dniu 2 listopada – przy zachowaniu tych samych warunków – równie┼╝ mo┼╝na uzyska─ç odpust za zmar┼éych zwi─ůzany z nawiedzeniem ko┼Ťcio┼éa lub publicznej kaplicy i odmówieniem w nich modlitwy „Ojcze nasz” i „Wierz─Ö w Boga”.

               2 listopada, Ko┼Ťció┼é w modlitwie z ufno┼Ťci─ů zwraca si─Ö do Boga,
               by zmarli mieli udzia┼é w Chrystusowym zwyci─Östwie nad ┼Ťmierci─ů.

powr´┐Żt
czytania na kazdy dzie˝ czytania na kazdy dzie˝
licznik odwiedzin:
403786
www.kepice.koszalin.opoka.org.pl / parafia.kepice.eu                                                                                                                                 design & hosting f-ski.pl