zaloguj

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash

> start

               2015

Adwent (z ┼éac. adventus - przyj┼Ťcie, przybycie) to okres w roku liturgicznym, który rozpoczyna si─Ö od I Nieszporów niedzieli po sobocie XXXIV tygodnia Okresu Zwyk┼éego, a ko┼äczy przed I Nieszporami uroczysto┼Ťci Narodzenia Pa┼äskiego w wieczór 24 grudnia. Trwa od 23 do 28 dni i obejmuje cztery kolejne niedziele przed 25 grudnia. Stanowi pierwszy okres w ka┼╝dym nowym roku liturgicznym.

Adwent sk┼éada si─Ö z dwóch odr─Öbnych okresów:
1. czasu, w którym kierujemy nasze serca ku oczekiwaniu powtórnego przyj┼Ťcia Jezusa w chwale na ko┼äcu czasów (okres od pocz─ůtku Adwentu do 16 grudnia w┼é─ůcznie);
2. czasu bezpo┼Ťredniego przygotowania do uroczysto┼Ťci Narodzenia Pa┼äskiego, w której wspominamy pierwsze przyj┼Ťcie Chrystusa na ziemi─Ö.
Zwornikiem wszystkich tekstów liturgii adwentowej obydwu cz─Ö┼Ťci jest czytanie ci─ůg┼ée ksi─Ögi proroka Izajasza. Czytanie to obrazuje t─Ösknot─Ö za wyczekiwanym Mesjaszem.    


Pierwsze ┼Ťlady obchodzenia Adwentu spotykamy w IV w. mi─Ödzy innymi w liturgii galijskiej i hiszpa┼äskiej. Z pewno┼Ťci─ů Adwent nie istnia┼é zanim zaistnia┼éa sta┼éa data ┼Ťwi─ůt Narodzenia Pa┼äskiego. Zosta┼éa ona wyznaczona dopiero w II po┼éowie IV wieku. W Hiszpanii pierwsze wzmianki o przygotowaniu do obchodu Narodzenia Pa┼äskiego (cho─ç nie jest ono okre┼Ťlane mianem Adwentu) pochodz─ů z roku 380. Kanon 4 synodu w Saragossie, który odby┼é si─Ö w tym roku, poleca wiernym, aby od dnia 17 grudnia do Epifanii (6 stycznia) gorliwie gromadzili si─Ö w ko┼Ťciele, nie opuszczaj─ůc ani jednego dnia. Adwent mia┼é tam charakter pokutny i ascetyczny (post, abstynencja, skupienie), co wspomina ┼Ťw. Hilary (+ 367). W V w. w Galii biskup Tours, Perpetuus, wprowadzi┼é obowi─ůzek postu w poniedzia┼éki, ┼Ťrody i pi─ůtki w ci─ůgu trzech tygodni od dnia ┼Ťw. Marcina (11 listopada) do Narodzenia Pa┼äskiego. W Rzymie okres przygotowania do Narodzenia Pa┼äskiego zosta┼é wprowadzony dopiero w drugiej po┼éowie VI wieku. Adwent mia┼é tu charakter liturgicznego przygotowania na radosne ┼Ťwi─Öta Narodzenia Pa┼äskiego, ze ┼Ťpiewem Alleluja, Te Deum laudamus, z odpowiednim doborem czyta┼ä i formularzy, bez praktyk pokutnych. W Sakramentarzu z Werony znajduje si─Ö 37 formu┼é modlitw na dni postu dziesi─ůtego miesi─ůca.
Od czasów ┼Ťw. Grzegorza Wielkiego (590-604) Adwent w Rzymie obejmowa┼é ju┼╝ 4 tygodnie. By┼é to czas bezpo┼Ťredniego, liturgicznego przygotowania na obchód pami─ůtki historycznego przyj┼Ťcia Chrystusa. Na pocz─ůtku IX w. Adwent nabiera tak┼╝e charakteru eschatologicznego - staje si─Ö czasem przygotowania na ostateczne przyj┼Ťcie Chrystusa. W wyniku po┼é─ůczenia tradycji gallika┼äskiej i rzymskiej ukszta┼étowa┼é si─Ö Adwent, jaki prze┼╝ywamy do dzi┼Ť - liturgicznie rzymski, a ascetycznie gallika┼äski (kolor fioletowy, bez Gloria i Te Deum). Form─Ö t─Ö rozpowszechnia┼éy klasztory benedykty┼äskie i cysterskie. W XIII w. znana ona by┼éa ju┼╝ w ca┼éym Ko┼Ťciele, do czego przyczyni┼éy si─Ö nowe zakony, zw┼éaszcza franciszkanie.

Teksty liturgiczne Adwentu ukazuj─ů postacie Starego i Nowego Testamentu, przez których ┼╝ycie i dzia┼éalno┼Ť─ç Bóg zapowiada┼é i przygotowywa┼é ┼Ťwiat na przyj┼Ťcie Jego Syna, m.in. Maryj─Ö, Jana Chrzciciela, Izajasza. Adwent to czas radosnego oczekiwania na spotkanie z Panem i przygotowania si─Ö do niego przez pokut─Ö i oczyszczenie. Dlatego Ko┼Ťció┼é zach─Öca do udzia┼éu w rekolekcjach, przyst─ůpienia do sakramentu pokuty i pojednania. Adwent nie jest jednak w sensie ┼Ťcis┼éym czasem pokuty, tak jak na przyk┼éad Wielki Post.

Jak czytamy w "Ogólnych normach roku liturgicznego i kalendarza" z 1969 r.: "Adwent ma podwójny charakter. Jest okresem przygotowania do uroczysto┼Ťci Narodzenia Pa┼äskiego, przez który wspominamy pierwsze przyj┼Ťcie Syna Bo┼╝ego do ludzi. Równocze┼Ťnie jest okresem, w którym przez wspomnienie pierwszego przyj┼Ťcia Chrystusa kieruje si─Ö dusze ku oczekiwaniu Jego powtórnego przyj┼Ťcia na ko┼äcu czasów. Z obu tych wzgl─Ödów Adwent jest okresem pobo┼╝nego i radosnego oczekiwania".
W czasie ca┼éego Adwentu, poza niedzielami i uroczysto┼Ťci─ů Niepokalanego Pocz─Öcia NMP (8 grudnia), odprawiane s─ů Roraty. S─ů to Msze ┼Ťwi─Öte ku czci Naj┼Ťwi─Ötszej Maryi Panny, odprawiane bardzo wczesnym rankiem. Ich nazwa pochodzi od ┼éaci┼äskich s┼éów pie┼Ťni cz─Östo ┼Ťpiewanej na ich pocz─ůtku - Rorate caeli desuper (Spu┼Ť─çcie ros─Ö, niebiosa). Najstarsze ┼Ťlady Rorat w polskiej tradycji pochodz─ů z XII w. W XVI w. by┼éy powszechnie znane w ca┼éym kraju. W czasie Rorat przy o┼étarzu znajduje si─Ö dodatkowa, ozdobna ┼Ťwieca - symbolizuje ona obecno┼Ť─ç Maryi. Eucharystia rozpoczyna si─Ö przy zgaszonych ┼Ťwiat┼éach; zapalaj─ů si─Ö one dopiero podczas uroczystego hymnu "Chwa┼éa na wysoko┼Ťci Bogu". Jest to jeden z nielicznych przypadków w roku liturgicznym, kiedy hymn ten ┼Ťpiewa si─Ö ka┼╝dego dnia (chocia┼╝ wy┼é─ůcznie podczas Rorat).
Od IX w. dla drugiej cz─Ö┼Ťci Adwentu charakterystyczne s─ů tzw. antyfony "O", poniewa┼╝ wszystkie rozpoczynaj─ů si─Ö w┼éa┼Ťnie od tej litery: O Sapientia, O Adonai, O Radix Jesse, O Clavis David, O Oriens, O Rex gentium, O Emmanuel. Tak uszeregowa┼é je Amalariusz z Metzu (+ 850). Oparte s─ů na obrazach i symbolach biblijnych. Antyfony te w t┼éumaczeniu polskim stanowi─ů siedem kolejnych zwrotek dawno ┼Ťpiewanej pie┼Ťni "M─ůdro┼Ťci, która z ust Bo┼╝ych wyp┼éywasz". Ich tre┼Ť─ç obrazuje t─Ösknot─Ö Izraelitów za Mesjaszem. Stosowane by┼éy pierwotnie jako antyfony do Magnificat w Liturgii Godzin. W odnowionej liturgii zachowa┼éy swoje tradycyjne miejsce. Ponadto w┼é─ůczone zosta┼éy w Msz─Ö ┼Ťwi─Öt─ů jako wersety aklamacji przed Ewangeli─ů.

III Niedziela Adwentu jest nazywana Niedziel─ů Ró┼╝ow─ů lub - z ┼éaciny - Niedziel─ů GAUDETE. Nazwa ta pochodzi od s┼éów antyfony na wej┼Ťcie: "Gaudete in Domino", radujcie si─Ö w Panu. Szaty liturgiczne mog─ů by─ç - wyj─ůtkowo - koloru ró┼╝owego, a nie, jak w pozosta┼ée niedziele Adwentu, fioletowe. Teksty liturgii tej niedzieli przepe┼énione s─ů rado┼Ťci─ů z zapowiadanego przyj┼Ťcia Chrystusa i odkupienia, jakie przynosi. Warto pami─Öta─ç, ┼╝e oprócz Niedzieli Gaudete jest jeszcze tylko jedna okazja do u┼╝ywania szat liturgicznych koloru ró┼╝owego - jest ni─ů Niedziela LAETARE - IV Niedziela Wielkiego Postu.



 

powr´┐Żt
czytania na kazdy dzie˝ czytania na kazdy dzie˝
licznik odwiedzin:
473134
www.kepice.koszalin.opoka.org.pl / parafia.kepice.eu                                                                                                                                 design & hosting f-ski.pl