zaloguj

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash

> start


 „Nawró─çcie si─Ö
     
i wierzcie
    w Ewangeli─Ö”



 

 Ko┼Ťció┼é w Polsce rozpoczyna nowy etap programu duszpasterskiego
pod has┼éem:  „Nawró─çcie si─Ö i wierzcie w Ewangeli─Ö”.
Program ten – skoncentrowany wokó┼é odnowy wiary Polaków – stanowi istotny  element przygotowa┼ä do 1050-rocznicy Chrztu Polski oraz do ┼Üwiatowych Dni M┼éodzie┼╝y w Krakowie.
 
.Kap┼éan g┼éosz─ůcy innym pojednanie z Bogiem, pierwszy powinien je przyj─ů─ç, ┼╝y─ç jako pojednany z Bogiem, z lud┼║mi, z samym sob─ů – mówi┼é ks. prof. Stanis┼éaw Har─Özga z Wydzia┼éu Teologicznego KUL podczas obrad Komisji Duszpasterstwa KEP w Warszawie.
W wyk┼éadzie wprowadzaj─ůcym w tematyk─Ö roku duszpasterskiego 2014/2015 wyja┼Ťni┼é, ┼╝e nawrócenie wiernych wymaga g┼éoszenia podstawowych prawd Ewangelii tak, by ┼╝yli Ewangeli─ů ca┼éy czas, a nie tylko „od spowiedzi do spowiedzi”.

Wyja┼Ťniaj─ůc na wst─Öpie teologiczny sens terminu „nawrócenie”, ks. Har─Özga przypomnia┼é, ┼╝e ju┼╝ w j─Özykach biblijnych oznacza┼é on „odwrócenie si─Ö od z┼éa i zwrócenie si─Ö do Boga”, co staje si─Ö punktem wyj┼Ťcia do nowego pocz─ůtku ┼╝ycia cz┼éowieka.

Dalej t┼éumaczy┼é, ┼╝e nawrócenie wpisane jest w natur─Ö Ko┼Ťcio┼éa, o czym wspominaj─ů dokumenty soborowe. Ko┼Ťció┼é jest ┼Ťwi─Öty, ale ca┼éy czas potrzebuje oczyszczenia, nieustannie podejmuje pokut─Ö i odnow─Ö. Dotyczy to zarówno wspólnot wiernych, jak i ich indywidualnego ┼╝ycia moralnego – wskaza┼é prelegent.

Prawdziwe nawrócenie obejmuje ca┼é─ů postaw─Ö cz┼éowieka, nie jest tylko czynem widocznym zewn─Ötrznie, polega na przemianie wewn─Ötrznej, w któr─ů zaanga┼╝owane s─ů wszystkie ludzkie si┼éy. Ca┼éa taka przemiana nie jest jednak efektem osobistych stara┼ä cz┼éowieka, ale owocem spotkania ze s┼éowem Bo┼╝ym, które prowadzi do nowej relacji z Bogiem. Prowadzi zatem do nowego ┼╝ycia, zgodnie z wol─ů Bo┼╝─ů, cho─ç w ramach powo┼éania realizowanego przez cz┼éowieka.

Pierwsze nawrócenie to (z wyj─ůtkiem niemowl─ůt) przej┼Ťcie w sakramencie chrztu ze stanu niewiary do stanu wiary. Ka┼╝de nast─Öpne nawrócenie dokonuj─ůce si─Ö w ┼╝yciu chrze┼Ťcijanina – t┼éumaczy┼é ks. Har─Özga - zawsze potrzebuje wcze┼Ťniejszego g┼éoszenia i przyj─Öcia kerygmatu – zbawczego przes┼éania zawartego w Biblii, zawieraj─ůcego obietnic─Ö zbawienia i wzywaj─ůcego cz┼éowieka do wiary i przemiany ┼╝ycia w Bogu, który jest mi┼éo┼Ťci─ů.

- G┼éoszenie tego zbawczego or─Ödzia jest niezb─Ödnym aktem, by w cz┼éowieku mog┼éo dokona─ç si─Ö prawdziwe nawrócenie do Boga, wej┼Ťcie w nowy, paschalny styl ┼╝ycia – podkre┼Ťla┼é prelegent. Ka┼╝dy duszpasterz winien czu─ç si─Ö s┼éug─ů Boga w otwieraniu ludziom oczu i serc na Jego mi┼éo┼Ť─ç, ci─ůgle gotow─ů do przebaczania grzechów, wyzwalania z niewoli z┼éa. Jedynie g┼éoszenie chrze┼Ťcija┼äskiego kerygmatu daje grzesznikowi szans─Ö, by us┼éysza┼é powody, dla których warto zmieni─ç swoje ┼╝ycie i bardziej zwi─ůza─ç je z Chrystusem.

Zdaniem ks. prof. Har─Özgi, mo┼╝na obecnie zaobserwowa─ç wielk─ů potrzeb─Ö wewn─Ötrznego nawrócenia si─Ö ludzi na w┼éa┼Ťciwe my┼Ťlenie, warto┼Ťciowanie i postrzeganie rzeczywisto┼Ťci, w której ┼╝yj─ů. – Wielu ochrzczonych nie my┼Ťli po chrze┼Ťcija┼äsku, nie realizuje swojego ┼╝ycia wed┼éug Bo┼╝ego zamys┼éu, ale wed┼éug tego, co si─Ö liczy w ┼Ťwiecie. Dotyczy to ludzi ┼Ťwieckich, ale i duchownych. Wida─ç to w wypowiedziach m.in. polityków – skonstatowa┼é teolog z KUL.

Przywo┼éa┼é przy tym - jako szczególnie dzi┼Ť aktualne - s┼éowa ┼Ťw. Paw┼éa Aposto┼éa o tym, by chrze┼Ťcijanie przemieniali siebie poprzez odnawianie my┼Ťlenia tak, by móc nieustannie rozpoznawa─ç wol─Ö Bo┼╝─ů. – To jest fundament ┼╝ycia moralnego chrze┼Ťcijan – doda┼é ks. Har─Özga.

Wyja┼Ťni┼é, ┼╝e zewn─Ötrzna sfera pokuty, nawet je┼Ťli ┼éatwiejsza, wymaga kontroli i troski. – Mo┼╝e bowiem zdarzy─ç si─Ö tak, ┼╝e przez zewn─Ötrzne praktyki pokutne chcemy narzuca─ç Bogu swoje rozwi─ůzania, poprawia─ç si─Ö wed┼éug w┼éasnego scenariusza, nie przyjmuj─ůc logiki Ewangelii. Nie mo┼╝na te┼╝ nawrócenia ogranicza─ç do samego wn─Ötrza, pomijaj─ůc nawet najl┼╝ejsze formy pokuty. Bez nich nawrócenie nie b─Ödzie autentyczne i skuteczne – stwierdzi┼é ks. prof. Har─Özga.

Jednak uzdrawiaj─ůca moc nawrócenia u wielu chrze┼Ťcijan dzia┼éa na krótk─ů met─Ö. Przejawia si─Ö to w tym, ┼╝e nied┼éugo po odwróceniu si─Ö od z┼éa, uzyskaniu rozgrzeszenia w sakramencie pokuty, wracaj─ů oni do pope┼éniania tych samych grzechów - ubolewa┼é wyk┼éadowca KUL. Oznacza to nietrwa┼éo┼Ť─ç przemiany, jaka si─Ö w cz┼éowieku dokona┼éa. – Gdzie jest przyczyna takiego stanu rzeczy? W grzeszniku, który odwróci┼é si─Ö od z┼éa, uwolni┼é si─Ö od niego w sakramencie pokuty, postanowi┼é ┼╝y─ç zgodnie z wol─ů Boga, ale w g┼é─Öbi swego serca nie stan─ů┼é radykalnie przy Chrystusie i Ewangelii – wyja┼Ťni┼é prelegent.

- Wierzy─ç w Ewangeli─Ö oznacza wierzy─ç w Jezusa. Nie chodzi tylko o przyj─Öcie Ewangelii jako prawdy ┼╝ycia, ale raczej pe┼éen ufno┼Ťci osobowy zwi─ůzek z Nauczycielem – doda┼é teolog. Tylko taka postawa gwarantuje ┼╝ycie w sta┼éym nawróceniu.

Wysi┼éki duszpasterskie powinny zatem zmierza─ç ku temu, by utrwala─ç nawrócenie w┼Ťród wiernych, ucz─ůc ich ┼╝ywej wiary. Duszpasterze musz─ů wiernym pomaga─ç, by ka┼╝dy akt ich osobistego nawrócenia prowadzi┼é do pog┼é─Öbiania relacji z Chrystusem, mocniejszego opowiedzenia si─Ö za Ewangeli─ů w realizowaniu swojego powo┼éania. Najlepszym sposobem w jak najd┼éu┼╝sze trwanie w tej postawie zawsze b─Ödzie uczenie ich korzystania ze s┼éowa Bo┼╝ego i Eucharystii. Jest oczywistym, ┼╝e zale┼╝─ů od tego stopie┼ä nawrócenia i jako┼Ť─ç wiary – podkre┼Ťli┼é ks. prof. Har─Özga.

Podsumowuj─ůc, zaznaczy┼é, ┼╝e ka┼╝dy program duszpasterski w pierwszym rz─Ödzie odnosi si─Ö do samych duszpasterzy. - Kap┼éan jako szafarz sakramentu pojednania, pomagaj─ůc innym w korzystaniu z Bo┼╝ego mi┼éosierdzia, najpierw sam musi zadba─ç o w┼éasne nawrócenie. Skuteczno┼Ť─ç jego pasterskiej pos┼éugi zale┼╝y bowiem od ci─ůg┼éego wybierania Jezusa Chrystusa, radykalnego na┼Ťladowania Go zgodnie z Ewangeli─ů. G┼éosz─ůcy innym pojednanie z Bogiem, sam pierwszy winien je przyj─ů─ç, ┼╝y─ç jako pojednany z Bogiem, z lud┼║mi, z samym sob─ů – t┼éumaczy┼é prelegent.

W roku duszpasterskim 2014/2015 obowi─ůzywa─ç b─Ödzie tematyka „Nawrócenie – czas oczyszczenia i o┼Ťwiecenia” oraz has┼éo „Nawró─çcie si─Ö i wierzcie w Ewangeli─Ö”. Zdaniem ks. prof. Har─Özgi, w tym roku duszpasterskim kap┼éani powinni bardziej doceni─ç swoj─ů spowied┼║, jej cz─Östo┼Ť─ç i jako┼Ť─ç. – Problematyka ich pos┼éugi w sakramencie pokuty i pojednania winna te┼╝ znale┼║─ç nale┼╝ne miejsce w ramach permanentnej formacji kap┼éa┼äskiej, w tym m.in. podczas rekolekcji, kongregacji czy ró┼╝nych spotka┼ä duszpasterskich – powiedzia┼é.

Przepowiadanie ko┼Ťcielne musi by─ç na wskro┼Ť kerygmatyczne. Samo nawo┼éywanie do pokuty, uprawianie moralizatorstwa budzi niech─Ö─ç, gdy┼╝ nie jest g┼éoszeniem zbawczego or─Ödzia, a tylko ono otwiera na mi┼éo┼Ť─ç Boga, pozwala zobaczy─ç grzech, przyj─ů─ç Bo┼╝e przebaczenie. Tylko trwa┼ée g┼éoszenie kerygmatu, podstawowych prawd Ewangelii, mo┼╝e si─Ö przyczyni─ç do systematycznej formacji wiernych, do ┼╝ycia w ci─ůg┼éym nawróceniu, a nie tylko od spowiedzi do spowiedzi – wyja┼Ťni┼é ks. prof. Har─Özga.

Zadaniem duszpasterzy powinno by─ç te┼╝ uczenie wiernych modlitewnej lektury Pisma ┼Üwi─Ötego, co jest uzupe┼énieniem dla kerygmatu i oznacza osobisty kontakt ze s┼éowem Bo┼╝ym. – Pod tym wzgl─Ödem jest jeszcze w Polsce bardzo wiele do zrobienia – doda┼é prelegent.

Wreszcie rok duszpasterski po┼Ťwi─Öcony nawróceniu musi te┼╝ uwra┼╝liwi─ç kap┼éanów na jako┼Ť─ç i styl ich pos┼éugi w konfesjonale. Warto do┼éo┼╝y─ç stara┼ä, by podczas spowiedzi, zgodnie z obrz─Ödami pokuty, cz─Ö┼Ťciej korzystali ze s┼éowa Bo┼╝ego. Pomijanie go redukuje sakrament do czynno┼Ťci spowiednika i penitenta – stwierdzi┼é ks. Har─Özga.

Z tym wnioskiem w dyskusji zgodzi┼é si─Ö bp Edward Dajczak. – Trzeba wchodzi─ç do konfesjona┼éu z Pismem ┼Üwi─Ötym, to wcale nie wyd┼éu┼╝a spowiedzi. Zamiast moralizowa─ç, wystarczy przeczyta─ç s┼éowa Pana Jezusa. To jest skuteczne – wyja┼Ťni┼é.
KAI Warszawa
powr´┐Żt
czytania na kazdy dzie˝ czytania na kazdy dzie˝
licznik odwiedzin:
473609
www.kepice.koszalin.opoka.org.pl / parafia.kepice.eu                                                                                                                                 design & hosting f-ski.pl