zaloguj

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash

> start

                                 8 grudnia
Niepokalane Pocz─Öcie
Naj┼Ťwi─Ötszej Maryi Panny

 
Prawda o Niepokalanym Pocz─Öciu Maryi jest dogmatem wiary. Og┼éosi┼é go uroczy┼Ťcie 8 grudnia 1854 r. bull─ů Ineffabilis Deus papie┼╝ Pius IX
w bazylice ┼Ťw. Piotra w Rzymie w obecno┼Ťci 54 kardyna┼éów i 140 arcybiskupów i biskupów.
Papież pisał tak:
 
 

Og┼éaszamy, orzekamy i okre┼Ťlamy, ┼╝e nauka, która utrzymuje, i┼╝ Naj┼Ťwi─Ötsza Maryja Panna od pierwszej chwili swego pocz─Öcia - moc─ů szczególnej ┼éaski i przywileju wszechmocnego Boga, moc─ů przewidzianych zas┼éug Jezusa Chrystusa, Zbawiciela rodzaju ludzkiego - zosta┼éa zachowana nietkni─Öta od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego, jest prawd─ů przez Boga objawion─ů i dlatego wszyscy wierni powinni w ni─ů wytrwale i bez wahania wierzy─ç.
ym samym kto by tej prawdzie zaprzecza┼é, sam wy┼é─ůczy┼éby si─Ö ze spo┼éeczno┼Ťci Ko┼Ťcio┼éa, sta┼éby si─Ö odst─Öpc─ů i winnym herezji.

Maryja od momentu swojego pocz─Öcia zosta┼éa zachowana nie tylko od wszelkiego grzechu, którego mog┼éaby si─Ö dopu┼Ťci─ç, ale równie┼╝ od dziedziczonego przez nas wszystkich grzechu pierworodnego. Sta┼éo si─Ö tak, chocia┼╝ jeszcze nie by┼éa wtedy Matk─ů Boga. Bóg jednak, ze wzgl─Ödu na przysz┼ée zbawcze wydarzenie Zwiastowania, uchroni┼é Maryj─Ö przed grzeszno┼Ťci─ů. Maryja by┼éa wi─Öc pocz─Öta w ┼éasce u┼Ťwi─Öcaj─ůcej, wolna od wszelkich konsekwencji wynikaj─ůcych z grzechu pierworodnego (np. ┼Ťmierci - st─ůd w Ko┼Ťciele obchodzimy uroczysto┼Ť─ç Jej Wniebowzi─Öcia, a nie ┼Ťmierci). Przywilej ten nie mia┼é tylko charakteru negatywnego - braku grzechu pierworodnego; posiada┼é równie┼╝ charakter pozytywny, który wyra┼╝a┼é si─Ö pe┼éni─ů ┼éaski w ┼╝yciu Maryi.

Francisco de Zurbaran: Niepokalana Maryja Historia dogmatu o Niepokalanym Pocz─Öciu jest bardzo d┼éuga. Ju┼╝ od pierwszych wieków chrze┼Ťcija┼ästwa liczni teologowie i pisarze wskazywali na szczególn─ů rol─Ö i szczególne wybranie Maryi spo┼Ťród wszystkich ludzi. Ojcowie Ko┼Ťcio┼éa nieraz nazywali J─ů czyst─ů, bez skazy, niewinn─ů. W VII wieku w Ko┼Ťciele greckim, a w VIII w. w Ko┼Ťciele ┼éaci┼äskim ustanowiono ┼Ťwi─Öto Pocz─Öcia Maryi. Pó┼║niejsi teologowie, szczególnie ┼Ťw. Bernard i ┼Ťw. Tomasz z Akwinu zakwestionowali wiar─Ö w Niepokalane Pocz─Öcie Maryi, poniewa┼╝ - wed┼éug nich - przeczy┼éoby to dwóm innym dogmatom: powszechno┼Ťci grzechu pierworodnego oraz konieczno┼Ťci powszechnego odkupienia wszystkich ludzi, a wi─Öc tak┼╝e i Maryi. Ten problem rozwik┼éa┼é w XIII w. Jan Duns Szkot, który wskaza┼é, ┼╝e uchronienie Bo┼╝ej Rodzicielki od grzechu pierworodnego dokona┼éo si─Ö ju┼╝ moc─ů odkupie┼äczego zwyci─Östwa Chrystusa. W 1477 papie┼╝ Sykstus IV ustanowi┼é w Rzymie ┼Ťwi─Öto Pocz─Öcia Niepokalanej, które od czasów Piusa V (+ 1572 r.) zacz─Öto obchodzi─ç w ca┼éym Ko┼Ťciele.
W czasie objawie┼ä w Lourdes w 1858 r. Maryja potwierdzi┼éa og┼éoszony zaledwie cztery lata wcze┼Ťniej dogmat. Bernardecie Soubirous przedstawi┼éa si─Ö mówi─ůc: "Jestem Niepokalane Pocz─Öcie".

Ko┼Ťció┼é na Wschodzie nigdy prawdy o Niepokalanym Pocz─Öciu Maryi nie og┼éasza┼é, gdy┼╝ by┼éa ona tam powszechnie wyznawana i praktycznie nie mia┼éa przeciwników.
Warto zwróci─ç uwag─Ö, ┼╝e teologia rozró┼╝nia niepokalane pocz─Öcie i dziewicze pocz─Öcie. Niepokalane pocz─Öcie dotyczy ustrze┼╝enia Maryi od chwili Jej pocz─Öcia od grzechu pierworodnego (przywilej, cud w porz─ůdku moralnym). Dziewicze pocz─Öcie polega natomiast na tym, ┼╝e Maryja pocz─Ö┼éa w sposób dziewiczy "za spraw─ů Ducha ┼Üwi─Ötego" Boga-Cz┼éowieka, Jezusa Chrystusa (przywilej, cud w porz─ůdku natury).

Giotto: Spotkanie przy Z┼éotej Bramie Ko┼Ťció┼é Wschodni ustali┼é tylko jeden typ ikonograficzny w X w. Obraz przedstawia spotkanie ┼Ťw. Joachima ze ┼Ťw. Ann─ů przy Z┼éotej Bramie w Jerozolimie. W tym bowiem momencie wed┼éug tradycji wschodniej mia┼é nast─ůpi─ç moment pocz─Öcia Maryi. Ikonografia zachodnia jest bogatsza i bardziej ró┼╝norodna. Do najdawniejszych typów Niepokalanej (XV w.) nale┼╝y Niewiasta z Apokalipsy, "obleczona w s┼éo┼äce". Od czasów Lourdes powsta┼é nowy typ. Ostatnio bardzo cz─Östo spotyka si─Ö tak┼╝e Niepokalan─ů z Fatimy. Doko┼éa obrazu Niepokalanej cz─Östo umieszczano symbole biblijne: zamkni─Öty ogród, lili─Ö, zwierciad┼éo bez skazy, cedr, ark─Ö Noego.

Niepokalana Maryja

Zgodnie z kanonem 1246 Kodeksu Prawa Kanonicznego w tym dniu mamy obowi─ůzek uczestniczy─ç w Eucharystii. Jednak┼╝e na mocy dekretu Kongregacji ds. Kultu Bo┼╝ego
i Dyscypliny Sakramentów z 4 marca 2003 r. Polacy s─ů zwolnieni z tego obowi─ůzku (ze wzgl─Ödu na fakt, ┼╝e nie jest to dzie┼ä ustawowo wolny od pracy). Nie jeste┼Ťmy zatem zobowi─ůzani do udzia┼éu we Mszy ┼Ťw. i powstrzymania si─Ö od prac niekoniecznych. Je┼Ťli jednak mamy tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç - powinni┼Ťmy wzi─ů─ç udzia┼é w Eucharystii.
brewiarz.pl
powr´┐Żt
czytania na kazdy dzie˝ czytania na kazdy dzie˝
licznik odwiedzin:
473155
www.kepice.koszalin.opoka.org.pl / parafia.kepice.eu                                                                                                                                 design & hosting f-ski.pl