zaloguj

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash

> start
                            Uroczysto┼Ť─ç
Naj┼Ťwi─Ötszego Cia┼éa i Krwi Chrystusa
                                        B o ┼╝ e   C i a ┼é o

    Pami─ůtk─Ö ustanowienia Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu
    Ko┼Ťc
ió┼é obchodzi w Wielki Czwartek.
    Jednak wówczas Chrystus rozpoczyna swoj─ů
     m─Ök─Ö. Dlatego od XIII wieku Ko┼Ťció┼é obchodzi
     osobn─ů uroczysto┼Ť─ç Naj┼Ťwi─Ötszego Cia┼éa i Krwi
     Chrystusa (zwan─ů potocznie Bo┼╝ym Cia┼éem),
     aby za ten dar niezwyk┼éy Chrystusowi
      w odpowiednio uroczysty sposób podzi─Ökowa─ç.


Chrystus Pan ustanowi┼é Naj┼Ťwi─Ötszy Sakrament przy Ostatniej Wieczerzy. Opisali to dok┼éadnie wszyscy trzej synoptycy i ┼Ťw. Pawe┼é Aposto┼é (Mt 26, 26-28; Mk 14, 22-24; ┼ük 22, 19-20; 1 Kor 11, 17-30). ┼Üw. ┼üukasz przytacza wa┼╝ne s┼éowa, którymi Chrystus Pan nakaza┼é swoim uczniom sprawowa─ç ten Sakrament: "To czy┼äcie na moj─ů pami─ůtk─Ö" (┼ük 22, 19). ┼Üw. Pawe┼é dodaje, ┼╝e gdyby kto┼Ť odwa┼╝y┼é si─Ö przyjmowa─ç Eucharysti─Ö niegodnie, sam sobie przez to gotuje s─ůd Bo┼╝y (1 Kor 11, 25-30). Aposto┼é Narodów zaznacza wi─Öc, ┼╝e do przyj─Öcia Eucharystii nale┼╝y przyst─Öpowa─ç z odpowiednim przygotowaniem wewn─Ötrznym; trzeba wype┼éni─ç niezb─Ödne warunki, którymi s─ů stan ┼éaski i odpowiednie przygotowanie serca.
Do ┼╝adnego sakramentu Chrystus Pan tak starannie swoich uczniów nie przygotowywa┼é, jak do Eucharystii. Na wiele miesi─Öcy przed jej ustanowieniem obieca┼é, da swoim wiernym na pokarm w┼éasne cia┼éo, które b─Öd─ů mogli spo┼╝ywa─ç, jak si─Ö spo┼╝ywa codzienny chleb. Wskaza┼é przy tym, ┼╝e Chleb ten b─Ödzie mia┼é o wiele donio┼Ťlejsze skutki dla cz┼éowieka ni┼╝ manna, któr─ů kiedy┼Ť Izraelici karmili si─Ö na pustyni: da im bowiem ┼╝ycie wieczne. Eucharystia jest tak wa┼╝nym pokarmem, ┼╝e bez niej Jego uczniowie nie dost─ůpi─ů zbawienia. W najdrobniejszych szczegó┼éach przekaza┼é nam t─Ö mow─Ö Pana Jezusa ┼Ťw. Jan Aposto┼é, który by┼é obecny przy tej obietnicy (J 6, 22-70). Chrystus, aby jeszcze bardziej utrwali─ç w pami─Öci s┼éuchaczy t─Ö obietnic─Ö, poprzedzi┼é j─ů wielkim cudem rozmno┼╝enia chleba.
Ko┼Ťció┼é od samych pocz─ůtków dawa┼é wyraz swojej wierze w realn─ů obecno┼Ť─ç Pana Jezusa w Naj┼Ťwi─Ötszym Sakramencie i dlatego Eucharysti─Ö uczyni┼é centralnym o┼Ťrodkiem kultu Nowego Przymierza. Na czym ta obecno┼Ť─ç polega? Op┼éatek, który jest dobrze wypieczonym chlebem pszennym, po wypowiedzeniu przez kap┼éana s┼éów przeistoczenia, moc─ů Ducha ┼Üwi─Ötego staje si─Ö Cia┼éem Pana Jezusa, a wino - Jego Krwi─ů. Substancja chleba (op┼éatka) przechodzi w substancj─Ö Cia┼éa Pa┼äskiego, a substancja (czyli materia, istota) wina przechodzi w materi─Ö i w istot─Ö Krwi Pa┼äskiej. Tak─ů w┼éadz─Ö powierzy┼é kap┼éanom sam Chrystus, kiedy powiedzia┼é przy Ostatniej Wieczerzy: "To czy┼äcie na moj─ů pami─ůtk─Ö" (┼ük 22, 19; 1 Kor 11, 25). Tymi s┼éowami poleci┼é Aposto┼éom i ich nast─Öpcom przeistaczanie (przemienianie) chleba w Cia┼éo Pa┼äskie, a wina w Krew Pa┼äsk─ů. Spe┼éni┼éa si─Ö w ten sposób obietnica: "A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, a┼╝ do sko┼äczenia ┼Ťwiata" (Mt 28, 20).
Skoro w Naj┼Ťwi─Ötszym Sakramencie jest obecne Cia┼éo i Krew Pana Jezusa, to jest i Jego Osoba, jest On ca┼éy. Nie ma bowiem cia┼éa Pana Jezusa osobno poza Jego Osob─ů. Wed┼éug nauki Ko┼Ťcio┼éa Pan Jezus jest obecny w Eucharystii pod ka┼╝d─ů widzialn─ů cz─ůstk─ů konsekrowanej Hostii. Dlatego z tak─ů troskliwo┼Ťci─ů kap┼éan uwa┼╝a, aby najmniejsze okruchy zebra─ç do kielicha, sp┼éuka─ç winem i spo┼╝y─ç.
Pan Jezus jest ca┼éy i ┼╝ywy tak pod postaci─ů chleba, jak i pod postaci─ů wina. Gdzie jest bowiem prawdziwe Cia┼éo Chrystusa, tam jest i Jego Krew i ca┼éa Jego osoba. Podobnie, gdzie jest Krew Pana Jezusa, tam jest i Jego Cia┼éo.
Pan Jezus w bardzo stanowczych s┼éowach obieca┼é nam da─ç na pokarm swoje Cia┼éo i Krew, a obietnic─Ö t─Ö zwi─ůza┼é z nakazem ich przyjmowania:
 
Jezus powiedzia┼é do t┼éumów: "Szukacie Mnie nie dlatego, ┼╝e┼Ťcie widzieli znaki, ale dlatego, ┼╝e┼Ťcie jedli chleb do syto┼Ťci. Troszczcie si─Ö nie o ten pokarm, który ginie, ale o ten, który trwa na wieki, a który da wam Syn Cz┼éowieczy. (...) Ojcowie wasi jedli mann─Ö na pustyni. Zaprawd─Ö, zaprawd─Ö powiadam wam: Nie Moj┼╝esz da┼é wam chleb z nieba, ale dopiero Ojciec mój da wam prawdziwy chleb z nieba. Albowiem chlebem Bo┼╝ym jest Ten, który z nieba zst─Öpuje i daje ┼╝ycie ┼Ťwiatu". Rzekli do Niego: "Panie, dawaj nam zawsze tego chleba". Odpowiedzia┼é im Jezus: "Jam jest chleb ┼╝ycia. Kto do Mnie przychodzi, nigdy pragn─ů─ç nie b─Ödzie. (...) Jam jest chleb, który z nieba zst─ůpi┼é. (...) Ojcowie wasi jedli mann─Ö na pustyni i pomarli. To jest chleb, który z nieba zst─Öpuje: kto go spo┼╝ywa, nie umrze. Ja jestem chlebem ┼╝ywym, który zst─ůpi┼é z nieba. Je┼Ťli kto spo┼╝ywa ten chleb, b─Ödzie ┼╝y┼é na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje cia┼éo za ┼╝ycie ┼Ťwiata". Sprzeczali si─Ö mi─Ödzy sob─ů ┼╗ydzi mówi─ůc: "Jak On mo┼╝e nam da─ç (swoje) cia┼éo do spo┼╝ycia?" Rzek┼é do nich Jezus: "Zaprawd─Ö, zaprawd─Ö powiadam wam: je┼╝eli nie b─Ödziecie spo┼╝ywali Cia┼éa Syna Cz┼éowieczego i nie b─Ödziecie pili Krwi Jego, nie b─Ödziecie mieli ┼╝ycia w sobie. Kto spo┼╝ywa moje Cia┼éo i pije moj─ů Krew, ma ┼╝ycie wieczne, a Ja go wskrzesz─Ö w dniu ostatecznym. Cia┼éo moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem. Kto spo┼╝ywa moje Cia┼éo i Krew moj─ů pije, trwa we Mnie, a Ja w nim... Kto spo┼╝ywa ten chleb, b─Ödzie ┼╝y┼é na wieki". A po┼Ťród jego uczniów, którzy to us┼éyszeli, wielu mówi┼éo: "Trudna jest ta mowa. Któ┼╝ jej s┼éucha─ç mo┼╝e?" (J 6, 26-60).
 
W tych s┼éowach Pan Jezus daje obietnic─Ö chleba z nieba, którym jest Jego Cia┼éo. Kto b─Ödzie spo┼╝ywa┼é ten Chleb, b─Ödzie mia┼é ┼╝ycie wieczne. Kiedy za┼Ť nawet w┼Ťród uczniów znalaz┼éo si─Ö wielu, którzy z tego powodu nie tylko nie dali wiary Chrystusowi, ale nawet od Niego odeszli, Pan Jezus nie tylko nie ust─ůpi┼é, ale zwróci┼é si─Ö wprost do samych Aposto┼éów: "Czy┼╝ i wy chcecie odej┼Ť─ç?" (J 6, 67). Chrystus by┼é wi─Öc gotów zrezygnowa─ç nawet z niektórych uczniów, ale obietnicy swojej nie cofn─ů┼é.
Komunia ┼Ťwi─Öta - zadatek nie┼Ťmiertelno┼Ťci Jezus daj─ůc obietnic─Ö Komunii ┼Ťwi─Ötej równocze┼Ťnie wskaza┼é na jej zasadniczy cel: ┼╝ycie wieczne. "Kto spo┼╝ywa moje Cia┼éo i pije moj─ů Krew, ma ┼╝ycie wieczne, a Ja go wskrzesz─Ö w dniu ostatecznym" (J 6, 54). Chrystus przyrzeka wi─Öc dwa wa┼╝ne dary: wieczne zbawienie duszy i chwa┼é─Ö zmartwychwsta┼éych cia┼é. Komunia ┼Ťwi─Öta daje nam prawo do nieba i jest zadatkiem nie┼Ťmiertelno┼Ťci tak┼╝e naszych cia┼é. Przyjmuj─ůc bowiem uwielbione cia┼éo Chrystusa, zostajemy w swoim ciele niejako wszczepieni w Jego nie┼Ťmiertelne cia┼éo, nabywamy prawa do nie┼Ťmiertelno┼Ťci i zmartwychwstania. Wed┼éug nauki Ko┼Ťcio┼éa, Komunia ┼Ťwi─Öta pomna┼╝a w nas ┼éask─Ö u┼Ťwi─Öcaj─ůc─ů, g┼éadzi grzechy powszednie, ┼éagodzi nami─Ötno┼Ťci cia┼éa. Dlatego Ko┼Ťció┼é poleca, przynajmniej w czasie wielkanocnym, kiedy to zosta┼éa ustanowiona Eucharystia (Wielki Czwartek), przyjmowa─ç Komuni─Ö ┼Ťwi─Öt─ů.
Przyj─Öta jest powszechnie praktyka cz─Östego nawiedzania Pana Jezusa, obecnego w Naj┼Ťwi─Ötszym Sakramencie. Dlatego poleca si─Ö, by ko┼Ťcio┼éy przynajmniej w pewnych porach by┼éy otwarte. Komuni─Ö sakramentaln─ů w takich wypadkach zast─Öpuje cz─Ö┼Ťciowo "komunia duchowa", czyli gor─ůce pragnienie przyj─Öcia eucharystycznego Chrystusa.

Od XVI w. przyj─Ö┼éa si─Ö w Ko┼Ťciele praktyka czterdziestogodzinnej adoracji Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu. Praktyk─Ö t─Ö wprowadzi┼é do Mediolanu ┼Ťw. Karol Boromeusz w roku 1520. ┼Üw. Filip Nereusz propagowa┼é j─ů w Rzymie od roku 1548. ┼Üw. Kajetan (+ 1547) propagowa┼é ten zwyczaj przez swój zakon teatynów. Papie┼╝ Klemens VIII rozszerzy┼é t─Ö praktyk─Ö na wszystkie ko┼Ťcio┼éy rzymskie w roku 1592. Dzisiaj praktyka ta znana jest w ca┼éym Ko┼Ťciele. Ka┼╝da diecezja ma tak podzielone ko┼Ťcio┼éy parafialne, aby Pan Jezus przez ca┼éy rok by┼é nieustannie adorowany.
Istniej─ů tak┼╝e zakony, za┼éo┼╝one jedynie w tym celu, aby nieustannie adorowa─ç Chrysusa w Naj┼Ťwi─Ötszym Sakramencie. W Polsce istniej─ů trzy zakony od wieczystej adoracji: benedyktynki-sakramentki, sprowadzone do Warszawy w wieku XVII; siostry Franciszkanki od Naj┼Ťw. Sakramentu (Ubogie Klaryski od Wieczystej Adoracji) sprowadzone do Gniezna z Francji w roku 1871; oraz Siostry Eucharystki.
W drugiej po┼éowie XIX w. narodzi┼éa si─Ö tak┼╝e praktyka organizowania kongresów eucharystycznych. Pierwszy Mi─Ödzynarodowy Kongres Eucharystyczny odby┼é si─Ö w Lille w 1881 roku z inicjatywy Marii Tamisier. Ostatni taki Kongres, pi─Ö─çdziesi─ůty w historii, odby┼é si─Ö w 2012 r. w Dublinie. Na kongresy papie┼╝ wysy┼éa swojego legata lub sam w nich uczestniczy. Oprócz kongresów mi─Ödzynarodowych odbywaj─ů si─Ö kongresy narodowe, prowincjonalne, diecezjalne.

Eucharystia - spe┼énienie pragnie┼ä Inicjatork─ů ustanowienia ┼Ťwi─Öta Bo┼╝ego Cia┼éa by┼éa ┼Ťw. Julianna z Cornillon (1192-1258). Kiedy by┼éa przeorysz─ů klasztoru augustianek w Mont Cornillon w pobli┼╝u Liege, w roku 1245 zosta┼éa zaszczycona objawieniami, w których Chrystus ┼╝─ůda┼é ustanowienia osobnego ┼Ťwi─Öta ku czci Naj┼Ťwi─Ötszej Eucharystii. Pan Jezus wyznaczy┼é sobie nawet dzie┼ä uroczysto┼Ťci Bo┼╝ego Cia┼éa - czwartek po niedzieli ┼Üwi─Ötej Trójcy. Biskup Liege, Robert, po naradzie ze swoj─ů kapitu┼é─ů i po pilnym zbadaniu objawie┼ä, postanowi┼é wype┼éni─ç ┼╝yczenie Pana Jezusa. W roku 1246 odby┼éa si─Ö pierwsza procesja eucharystyczna.
Jednak w tym samym roku biskup Robert zmar┼é. Wy┼╝sze duchowie┼ästwo miasta, za namow─ů teologów, uzna┼éo krok zmar┼éego ordynariusza za przedwczesny, a wprowadzenie ┼Ťwi─Öta pod tak─ů nazw─ů za wysoce niew┼éa┼Ťciwe. Co wi─Öcej, omal┼╝e nie oskar┼╝ono ┼Ťw. Julianny o herezj─Ö. Karnie zosta┼éa przeniesiona z klasztoru w Mont Cornillon na prowincj─Ö (1247 r.). Po interwencji archidiakona katedry w Liege, Jakuba, kardyna┼é Hugo zleci┼é ponowne zbadanie sprawy i zatwierdzi┼é ┼Ťwi─Öto. W roku 1251 po raz drugi archidiakon Jakub poprowadzi┼é ulicami Liege procesj─Ö eucharystyczn─ů. Pan Jezus hojnie wynagrodzi┼é za to gorliwego kap┼éana. Ten syn szewca z Troyes (Szampania) zosta┼é wkrótce biskupem w Verdun, patriarch─ů Jerozolimy i ostatecznie papie┼╝em (1261-1264). Panowa┼é jako Urban IV. On te┼╝ w roku 1264 wprowadzi┼é w Rzymie uroczysto┼Ť─ç Bo┼╝ego Cia┼éa.
Procesja Bo┼╝ego Cia┼éa Bezpo┼Ťrednim impulsem do ustanowienia ┼Ťwi─Öta mia┼é by─ç cud, jaki wydarzy┼é si─Ö w Bolsena. Kiedy kap┼éan odprawia┼é Msz─Ö ┼Ťwi─Öt─ů, po Przeistoczeniu kielich tr─ůcony r─Ök─ů przechyli┼é si─Ö tak nieszcz─Ö┼Ťliwie, ┼╝e wyla┼éo si─Ö wiele kropel krwi Chrystusa na korpora┼é. Przera┼╝ony kap┼éan ujrza┼é, ┼╝e postacie wina zmieni┼éy si─Ö w postacie krwi. Zawiadomiony o tym cudzie papie┼╝, który przebywa┼é wówczas w pobliskim mie┼Ťcie Orvieto, zabra┼é ten ┼Ťwi─Öty korpora┼é. Do dnia obecnego znajduje si─Ö on w bogatym relikwiarzu w katedrze w Orvieto. Dot─ůd wida─ç na nim plamy. W czasie procesji Bo┼╝ego Cia┼éa obnosi si─Ö ten korpora┼é zamiast monstrancji. Korzystaj─ůc z tego, ┼╝e na dworze papieskim w Orvieto przebywa┼é wówczas ┼Ťw. Tomasz z Akwinu, Urban IV poleci┼é mu opracowanie tekstów liturgicznych Mszy ┼Ťwi─Ötej i Oficjum. Wielki doktor Ko┼Ťcio┼éa uczyni┼é to po mistrzowsku. Tekstów tych u┼╝ywa si─Ö do dzi┼Ť. Najbardziej znany i cz─Östo ┼Ťpiewany jest hymn Pange lingua (S┼éaw, j─Özyku...), a zw┼éaszcza jego dwie ostatnie zwrotki (Przed tak wielkim Sakramentem). Podobnie ostatnie zwrotki hymnu Verbum supernum ┼Ťpiewane s─ů przy wystawianiu Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu (O zbawcza Hostio). Natomiast fragment hymnu Sacris solemniis sta┼é si─Ö samodzieln─ů pie┼Ťni─ů (Panis angelicus) wykonywan─ů przez najs┼éynniejszych ┼Ťpiewaków operowych.
Papie┼╝ Klemens V odnowi┼é ┼Ťwi─Öto (1314), które po ┼Ťmierci Urbana zacz─Ö┼éo zanika─ç. Papie┼╝ Jan XXII (+ 1334) zatwierdzi┼é je dla ca┼éego Ko┼Ťcio┼éa. Od czasu papie┼╝a Urbana VI uroczysto┼Ť─ç Bo┼╝ego Cia┼éa nale┼╝y do g┼éównych ┼Ťwi─ůt w roku liturgicznym Ko┼Ťcio┼éa (1389). Pierwsza wzmianka o procesji w to ┼Ťwi─Öto pochodzi z Kolonii z roku 1277. Od wieku XIV spotykamy si─Ö z ni─ů w Niemczech, Anglii, Francji, Hiszpanii i w Mediolanie. Od wieku XV przyj─ů┼é si─Ö w Niemczech zwyczaj procesji do czterech o┼étarzy. Msze ┼Ťwi─Öte przy wystawionym Naj┼Ťwi─Ötszym Sakramencie wprowadzono w wieku XV (obecnie wystawia si─Ö Naj┼Ťwi─Ötszy Sakrament tylko poza Msz─ů ┼Ťw.).
Do roku 1955 obowi─ůzywa┼éa oktawa Bo┼╝ego Cia┼éa. Na pro┼Ťb─Ö Episkopatu Polski w Polsce zosta┼é zachowany zwyczaj obchodzenia oktawy, cho─ç nie ma ona ju┼╝ charakteru liturgicznego.
Po raz pierwszy z procesj─ů Bo┼╝ego Cia┼éa na terenie Polski spotykamy si─Ö ju┼╝ w XIV wieku w P┼éocku i we Wroc┼éawiu. Od wieku XVI wprowadzono zwyczaj ┼Ťpiewania Ewangelii przy czterech o┼étarzach. Istnieje on do dnia dzisiejszego. Od dawna przyj─ů┼é si─Ö zwyczaj, kultywowany do dzisiaj, ┼╝e lud przynosi do ko┼Ťcio┼éa wianki zió┼é, które kap┼éan po┼Ťwi─Öca w dniu oktawy, po czym lud zabiera je do domu. Zawiesza si─Ö je na ┼Ťcianie, by chroni┼éy od choroby; poszczególne ga┼é─ůzki mo┼╝na te┼╝ umieszcza─ç na polach, by plony lepiej ros┼éy i by Bóg zachowa┼é je od robactwa i nieurodzaju. W niektórych stronach drzewka i ga┼é─Özie, którymi by┼é przystrojony ko┼Ťció┼é i o┼étarze w czasie procesji Bo┼╝ego Cia┼éa, po oktawie zabierano na pola i tam je zatykano. Ich cz─Ö┼Ť─ç palono, aby dym odstrasza┼é chmury, nios─ůce grad i pioruny.

┼Üw. Kasper de Buffalo - czciciel Krwi Chrystusa Obecnie pe┼éna nazwa uroczysto┼Ťci Bo┼╝ego Cia┼éa mówi o Naj┼Ťwi─Ötszym Ciele i Krwi Chrystusa. Do czasu reformy soborowej istnia┼éo osobne ┼Ťwi─Öto ku czci Najdro┼╝szej Krwi Chrystusa. Do dzi┼Ť istniej─ů ko┼Ťcio┼éy pod tym wezwaniem. Jak Bo┼╝e Cia┼éo jest rozwini─Öciem tre┼Ťci Wielkiego Czwartku, tak uroczysto┼Ť─ç Najdro┼╝szej Krwi Jezusa by┼éa jakby przed┼éu┼╝eniem Wielkiego Pi─ůtku. Ustanowi┼é j─ů w roku 1849 papie┼╝ Pius IX i wyznaczy┼é to ┼Ťwi─Öto na pierwsz─ů niedziel─Ö lipca. Ca┼éy miesi─ůc by┼é po┼Ťwi─Öcony tej tajemnicy. Papie┼╝ ┼Ťw. Pius X przeniós┼é ┼Ťwi─Öto na dzie┼ä 1 lipca. Papie┼╝ Pius XI podniós┼é je do rangi ┼Ťwi─ůt pierwszej klasy (1933) na pami─ůtk─Ö dziewi─Ötnastu wieków, jakie up┼éyn─Ö┼éy od przelania za nas Naj┼Ťwi─Ötszej Krwi.
Szczególnym nabo┼╝e┼ästwem do Najdro┼╝szej Krwi Pana Jezusa wyró┼╝nia┼é si─Ö ┼Ťw. Kasper de Buffalo, za┼éo┼╝yciel osobnej rodziny zakonnej pod wzewaniem Najdro┼╝szej Krwi Pana Jezusa (+ 1837). Misjonarze Krwi Chrystusa maj─ů swoje placówki tak┼╝e w Polsce. Od roku 1946 pracuj─ů w Polsce tak┼╝e siostry Adoratorki Krwi Chrystusa, za┼éo┼╝one przez ┼Ťw. Mari─Ö de Mattias. Oba te zgromadzenia do dzisiaj w dniu 1 lipca obchodz─ů uroczysto┼Ť─ç Krwi Chrystusa. Gor─ůcym nabo┼╝e┼ästwem do Najdro┼╝szej Krwi wyró┼╝nia┼é si─Ö tak┼╝e papie┼╝ b┼é. Jan XXIII (+ 1963). On to zatwierdzi┼é litani─Ö do Najdro┼╝szej Krwi Pana Jezusa.
Nabo┼╝e┼ästwo ku czci Krwi Pa┼äskiej ma uzasadnienie w Pi┼Ťmie ┼Ťwi─Ötym, gdzie wychwalana jest krew m─Öczenników, a przede wszystkim krew Jezusa Chrystusa. Po raz pierwszy Pan Jezus przela┼é j─ů przy obrzezaniu. W Ogrodzie Oliwnym poci┼é si─Ö krwawym potem (┼ük 22, 44). Nader obficie p┼éyn─Ö┼éa ona przy biczowaniu i koronowaniu cierniem, a tak┼╝e przy ukrzy┼╝owaniu. Kiedy ┼╝o┼énierz przebi┼é Jego bok, "natychmiast wyp┼éyn─Ö┼éa krew i woda" (J 19, 24).
Serdeczne nabo┼╝e┼ästwo do Krwi Pana Jezusa mieli ┼Ťwi─Öci ┼Ťredniowiecza. Po┼é─ůczone ono by┼éo z nabo┼╝e┼ästwem do Ran Pana Jezusa, a zw┼éaszcza do Rany Jego boku. Wyró┼╝niali si─Ö tym nabo┼╝e┼ästwem: ┼Ťw. Bernard (+ 1153), ┼Ťw. Anzelm (+ 1109), b┼é. Gueryk d'Igny (+ 1160) i ┼Ťw. Bonawentura (+ 1270). Dominikanie w pi─ůtek po oktawie Bo┼╝ego Cia┼éa, chocia┼╝ nikt nie spodziewa┼é si─Ö jeszcze, ┼╝e na ten dzie┼ä zostanie kiedy┼Ť ustanowione ┼Ťwi─Öto Serca Pana Jezusa, odmawiali oficjum o Ranie boku.
Reforma liturgii z roku 1969 z┼é─ůczy┼éa uroczysto┼Ť─ç Przenajdro┼╝szej Krwi Pana Jezusa z uroczysto┼Ťci─ů Bo┼╝ego Cia┼éa, automatycznie znosz─ůc dotychczasowe ┼Ťwi─Öto z 1 lipca. Eucharystia to bowiem Naj┼Ťwi─Ötsze Cia┼éo i Naj┼Ťwi─Ötsza Krew Pana Jezusa.
brewiarz.pl
powr´┐Żt
czytania na kazdy dzie˝ czytania na kazdy dzie˝
licznik odwiedzin:
473145
www.kepice.koszalin.opoka.org.pl / parafia.kepice.eu                                                                                                                                 design & hosting f-ski.pl